Influencerių reklama - ką privalo žinoti vartotojai ir kūrėjai
- Inverta info
- prieš 2 dienas
- 3 min. skaitymo

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė Goda Aleksaitė
Socialiniai tinklai valdo mūsų sprendimus kaip niekada anksčiau.
Influenceriai tampa naujaisiais reklamos karaliais. Jų postai ne tik įkvepia, bet ir skatina pirkti drabužius, grožio priemones ar net investuoti. Tik viena bėda, ne viskas, kas blizga, yra atvira reklama.
Tai reiškia, kad socialiniuose tinkluose ne viskas, kas spindi ar žavi, yra tikra. Dažnai už patrauklių nuotraukų ir įkvepiančių istorijų slypi subtili reklama, kurios net nepastebime. Kitaip tariant, blizgesys dažnai dengia paslėptą marketingo žinutę.
Į „Info City Naujienos" pateiktus klausimus atsako Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė Goda Aleksaitė, pateikdama atsakymus apie tai, į ką turėtų atkreipti dėmesį vartotojai matydami influencerių reklamas.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė Goda Aleksaitė
Kokie yra pagrindiniai reikalavimai dėl reklamos žymėjimo socialiniuose tinkluose?
Reklamos įstatymas nustato, jog draudžiama paslėpta reklama. Reklama turi būti aiškiai atpažįstama pagal pateikimo formą. Jeigu tikėtina, kad reklamos vartotojai skleidžiamos reklamos dėl jos pateikimo formos gali neatpažinti, tokia reklama turi būti pažymėta žodžiu „Reklama“.
Koks yra Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos tikslas reglamentuojant reklamą socialiniuose tinkluose? Ir kokias priemones ji taiko šiam tikslui pasiekti?
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) siekia, kad reklama socialiniuose tinkluose būtų aiškiai atpažįstama vartotojams, o reklaminės veiklos subjektai sąžiningai ir atsakingai atskleistų tikrąjį skelbiamo turinio tikslą. Todėl VVTAT parengė Reklamos žymėjimo socialinėje erdvėje gaires (https://vvtat.lrv.lt/public/canonical/1756296463/43544/Reklamos%20%C5%BEym%C4%97jimas%20(2).pdf ) .

Gairių tikslas yra pateikti rekomendacijas ir atkreipti nuomonės formuotojų dėmesį į svarbiausius reklaminių įrašų rengimo, skelbimo ir jų žymėjimo aspektus, bei padėti tinkamai įgyvendinti teisės aktų reikalavimus. Gairėse numatyta, jog skleidžiama reklama turi būti pažymėta žymeniu „Reklama" arba „#Reklama". Šis žymuo turi būti aiškiai matomas nuomonės formuotojo paskelbtame reklaminiame įraše ar istorijose („Stories").
Kokia atsakomybė taikoma už Reklamos įstatymo pažeidimus?
Už Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimą (pirmą kartą) gali būti skiriamas įspėjimas arba bauda iki 3 proc. reklamos skleidėjo metinių pajamų bet ne daugiau
kaip 100 000 EUR.
Koks yra esminis reklamos požymis socialiniuose tinkluose ir kokiais atvejais nuomonės formuotojo įrašai laikomi reklama?
Esminis reklamos požymis ir specialus jos tikslas, daryti įtaką vartotojo ekonominei elgsenai. Reklama laikomi įrašai, kai nuomonės formuotojui sumokėta už reklamuojamą produktą/paslaugą; kai nuomonės formuotojo paskyroje pateikiamas vertinimas apie išbandytą produktą/paslaugą; produktas/paslauga suteikiami išbandyti nemokamai; suteikiamos nuolaidos; už pateiktą nuomonę atsilyginama produktais/paslaugomis; nuomonės formuotojas kviečiamas dalyvauti renginiuose, kelionėse; nuomonės formuotojui suteikiamos nemokamos paslaugos ar nuolaidos, siekiant, kad nuomonės formuotojas tai paminės ar parodys savo socialinėje paskyroje; tapimas prekės ženklo „ambasadoriumi" „partneriu"; konkursų organizavimas ar konkretaus prekės ženklo dovanų dalijimas; nuolaidos kodų suteikimas; informacijos apie tam tikrą prekę suteikimas; pažymėjimas, kad nuomonės formuotojas nori šios prekės ir jeigu nuomonės formuotojui buvo už tai sumokėta, šis faktas turi būti atskleistas.
Kaip vartotojai turėtų vertinti nuomonės formuotojų skleidžiamą reklamą socialiniuose tinkluose ir kokias problemas dažniausiai fiksuoja VVTAT?
Vartotojai stebėdami nuomonės formuotojus bei jų skleidžiamą reklamą, visų pirmą turėtų pagalvoti, ar tikrai to siūlomo produkto jiems reikia. Taip pat, kaip ir vertinant kitą reklamą, reiktų atkreipti dėmesį į siūlomo produkto ar kito pasiūlymo sąlygas, ar nėra išimčių ir kt.
Visgi, VVTAT, nuomonių formuotojų skleidžiamoje reklamoje labiau stebi reklamos nežymėjimo problemą, o ne kitus pažeidimus, tačiau pasitaiko atvejų, kai nuomonės formuotojai skleisdami produkto (pvz., kosmetikos produkto ar maisto papildo) reklamą nurodot netinkamas savybes.

Kaip VVTAT stebi nuomonės formuotojų reklamą socialinėje erdvėje ir kokie yra dažniausi reklamos žymėjimo pažeidimai?
VVTAT, kaip ir kitus galimus Reklamos įstatymo pažeidimus, prižiūri reaguodama savo iniciatyva, t.y., pastebėjusi, patikrinusi vieno ar kito nuomonės formuotojo skleidžiamą reklamą, vykdydama stebėsenas, taip pat reaguojama ir į gautus vartotojų pranešimus. Per 2024 m. Gauti 43 paklausimai dėl galimai netinkamai žymimos reklamos socialinėje erdvėje. Per šiuos metus buvo 26 paklausimai.
Šiuo metu nuomonės formuotojams yra nustatytos aiškios taisyklės dėl reklamos žymėjimo socialinėje erdvėje, tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kai reklama socialinėje erdvėje, nors ir būna pažymėta, tačiau pažymėta netinkamu būdu.
Kokie yra dažniausi reklamos žymėjimo pažeidimai nuomonės formuotojų įrašų „istorijose“ (stories) socialiniuose tinkluose?
Dažniausi galimi pažeidimai, susiję su įrašais keliamais istorijose (angl. stories): žodis „reklama" pateikiamas baltomis raidėmis, mažu, vartotojams sunkiai įžiūrimu šriftu, įrašo viršuje, kampe, arba toje vietoje kurią uždengia nuomonės formuotojo socialinės paskyros vardas taip pat žodis „reklama" nurodomas įrašo apačioje, kampe arba toje vietoje, kurią uždengia laukelis, leidžiantis vartotojui siųsti nuomonės formuotojui žinutę.

Ar VVTAT iki šiol yra skyrusi baudas influenceriams už netinkamai žymimą komercinį turinį ir kokias priemones taiko prevencijai?
VVTAT iki šiol nėra skyrusi baudos influenceriams, tačiau yra pateikusi daug rekomendacijų atkreipdama dėmesį į pastebėtus neatitikimus žymint komercinį turinį. Be to, prevenciškai nuolat bendraujama tiek su influencerių agentūromis,, tiek konsultuojama individualiai apie reikalavimus ir jų laikymąsi.
Prevencinių priemonių imasi tiek kitų ES šalių priežiūros institucijos, tiek Europos Komisija. 2024 m. buvo išplatinta 22 ES valstybių narių atliktos stebėsenos ataskaita. Buvo konstatuota, kad tik kas penktas influenceris sistemingai ir teisingai žymėjo savo skelbiamą komercinį turinį.
Daugiau:





Komentarai